בשר מעובד והקשר לסרטן – הנחיות ארגון הבריאות העולמי, משרד הבריאות
תזונה

בשר מעובד והקשר לסרטן – הנחיות ארגון הבריאות העולמי

בשר מעובד והקשר לסרטן
26/10/2015

בשר מעובד והקשר לסרטן – הנחיות ארגון הבריאות העולמי

  • מהם סוגי הבשרים המעובדים?
    המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, אשפרה (שימור), עישון, תסיסה, או תהליכים אחרים כדי לשפר את הטעם או את המרקם ועל מנת לשמר אותו לאורך זמן. הכוונה כאן לא רק לבשר בקר או חזיר אלא גם לבשר כבש, עוף, או הודו. דוגמאות לבשר מעובד: נקניקיות הודו, עוף ובייקון, בשר כבוש ועוד.

    מזונות אלו סווגו כמסרטנים על ידי ארגון הבריאות העולמי. בשר אדום סווג על ידי הארגון הבין לאומי למחקר הסרטן כ"עלול לגרום לסרטן בבני אדם" -  "probably carcinogenic to humans".

 

  • מהם סוגי הסרטן הקשורים בצריכת בשר מעובד?
    הראיות החזקות ביותר הן לקשר בין צריכת בשר מעובד לבין סרטן המעי הגס. המדענים בחנו גם נתונים על יותר מ-15 סוגים אחרים של סרטן ומצאו קשר חיובי בין צריכת בשר אדום מעובד וסרטן הלבלב, סרטן בלוטת הערמונית (סרטן הערמונית מתקדם) וסרטן הקיבה.

 

  • כיצד התבצע תהליך הפקת המסקנות?
    הארגון העולמי לחקר הסרטן ערך סקירה של 800 מחקרים עולמיים בנושא בשר מעובד. מחקרים אלו כללו אנשים מקבוצות אתניות מגוונות ובעלי מגוון סוגי תזונה.

 

  • מה הם הגורמים המסרטנים בבשר מעובד?
    מחקרים מראים כי טכנולוגיות עיבוד ובישול בשר הכוללות טמפרטורות גבוהות, עישון ועוד עלולות להוביל להיווצרות של כימיקלים מסרטנים. מחקרים אחרים מצאו כי התרכובות הללו הופיעו בחלקים של מערכת העיכול כמו המעי הגס.

 

  • האם סוגים מסוימים של בשר מעובד פחות מסוכנים מאחרים?
    עדיין לא ניתן להסיק מסקנות ברמה זו על פי הנתונים הקיימים.

  • מהן ההמלצות הבינלאומיות?
    רצוי לא להרבות באכילה של בשר מעובד אם אוכלים תזונה עשירה מאוד במוצרי בשר, כך לדבריו של סטיבן קלינטון, פרופסור לאונקולוגיה רפואית באוניברסיטת אוהיו וחבר בוועדה המייעצת להנחיות תזונתיות 2015 בארה"ב. הוועדה ממליצה לקצץ בצריכת בשר אדום, בשר חזיר ומוצרים מעובדים.

 

  • אז מהי הכמות שבטוח לאכול?
    דריוש מוזאפאריאן (Dariush Mozzafarian), דיקן ביה"ס למדעי התזונה ולמדיניות תזונה באוניברסיטת טאפטס (Tufts), אומר כי אין מספיק ראיות כדי להגדיר צריכה של מוצרי בשר בכמות מסוימת כנכונה ובטוחה.
    מוזאפאריאן ממליץ באופן כללי לצרוך לא יותר מ-1-2 מנות לחודש של בשר מעובד ולא יותר מ-1-2 מנות בשבוע של בשר לא מעובד.

    האגודה האמריקאית לסרטן אינה מספקת יעדים מוגדרים. במקום זאת, היא מייעצת לאמריקאים להמעיט באכילת בשר מעובד כמו בייקון ונקניקיות ולאכול דגים, עוף ושעועית,כחלופה לבשר אדום. כאשר אוכלים בשר אדום, מומלץ לבחור חלקים רזים וחלקים קטנים יותר. הכמות הרצויה לאכילה תלויה גם בגורמי סיכון אישיים של כל אדם ואדם.

 

  • האם בשר מעובד מזיק כמו עישון?
    לא. אמנם בשר מעובד סווג באותה קטגוריה של גורמי סיכון לסרטן כמו עישון, אך אינו מסכן באותה עוצמה. כגורם יחיד, עישון תורם משמעותית לסיכון לחלות בסרטן ריאות ובסוגי סרטן אחרים. לעומת זאת, בשר מעובד הוא "בעל סיכון צנוע בהרבה".

    באופן ספציפי, עבור אכילה של 50 גרם בשר מעובד מדי יום, הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס עולה ב-18 אחוזים לעומת אי אכילת בשר מעובד, על פי אגודת הסרטן הבינלאומית. לשם השוואה – הסיכון של מעשן לפתח סרטן ריאות גדול פי 10 מזה של אדם שאינו מעשן.


    יודגש כי הממצאים שפורסמו אינם חדשים. החידוש הוא בכך שארגון הבריאות העולמי החליט כי יש מספיק מידע בכדי לסווג צריכת בשר מעובד כמסרטן ודאי. 

 

המלצות משרד הבריאות

  • יש לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר את החלבונים בחלבונים מהצומח כגון קטניות ודגנים מלאים – (עדשים, אפונה, חומוס, פול, לוביה ,שעועית ועוד) לפחות פעמיים בשבוע.
  • ניתן לאכול בשר ממקורות שונים: עוף, דגים , בקר דל שומן. לא חייבים לאכול בשר בכל יום.
  • מומלץ להגביל את כמות הבשר המעובד שצורכים, בעיקר ילדים, ללא יותר מפעם בחודש (נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ועוד).
  • חשוב להקפיד לאכול ארוחות מסודרות ורצוי באופן משפחתי.
  • יש לגוון את התזונה ולהגדיל צריכה של מזון טבעי כגון פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, לחם מדגן מלא, מוצרי חלב דלי שומן, בשר, דגים ועוף דלי שומן, ולהפחית ככל האפשר צריכת מזון מעובד.
לחץ לגרסת הדפסהגרסת הדפסה